Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Na hałas drogowy składają się: hałas silnika, hałas opon, hałas nawierzchni i świst powietrza. Ale czy samochody elektryczne hałasują mniej niż te z silnikiem spalinowym? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.
Hałas samochodu z silnikiem spalinowym: jakie odgłosy wydaje samochód z silnikiem spalinowym?
W samochodzie z silnikiem spalinowym hałas, który słyszy kierowca (o ile nie ma żadnych problemów z samochodem), pochodzi głównie z silnika. Ten hałas samochodu jest wynikiem procesu termodynamicznego: w miarę, jak energia cieplna jest przekształcana w energię mechaniczną wprawiającą samochód w ruch cylindry silnika generują pulsacje (odgłosy), które są emitowane za pośrednictwem zaworu wydechowego.
Hałas samochodu elektrycznego: czego oczekiwać?
Czy samochody elektryczne są cichsze niż spalinowe? W samochodzie elektrycznym nie ma silnika spalinowego. Zamiast niego znajduje się w nim silnik elektryczny zasilany z akumulatora. W odróżnieniu od procesu termodynamicznego pole elektromagnetyczne nie emituje hałasu. Wskutek tego taki silnik jest prawie bezgłośny.
Być może nawet za bardzo! Samochody elektryczne są o wiele cichsze od samochodów z silnikiem spalinowym. Na niskich prędkościach (poniżej 30 km/h) są o tyle cichsze, że w UE wprowadzono obowiązek sztucznego generowania przez nie hałasu podczas jazdy z niską prędkością na poziomie co najmniej 56 decybeli. Wszystko w trosce o pieszych.
Jest to odpowiednik hałasu emitowanego przez zmywarkę, komputer biurowy lub cichy szum w prawie pustej restauracji... Hałas wydawany przez samochody z silnikiem spalinowym przeciętnie jest bliższy 65 decybelom, co odpowiada hałasowi panującemu w zatłoczonej szkole
Hałas opony podczas jazdy samochodem elektrycznym
Hałasem samochodu elektrycznego, który jednak słychać, jest hałas opony: odgłos toczenia się opon po nawierzchni drogi (który jest często opisywany jako buczenie w samochodzie, przypominające trochę szum).
Czy opony do samochodów elektrycznych emitują większy hałas niż te do samochodów spalinowych? Nie.
Jeśli bardziej słyszymy toczenie opon po nawierzchni drogi, to dlatego, że silnik elektryczny pracuje prawie bezszelestnie. Jesteśmy wtedy bardziej uwrażliwieni na inne dźwięki.
Ten hałas opony zależy od stanu nawierzchni, która wywołuje wibracje w kabinie. Nawet na autostradzie nie zawsze nawierzchnia jest taka sama. I stąd wynika prawdziwe wyzwanie dla producentów opon i samochodów.
Świst podczas jazdy
Poziom emisji hałasu przez opony zależy również od prędkości jazdy. Im większa prędkość, tym większy świst podczas jazdy. Firma MICHELIN prowadzi działania w tym kierunku, aby zwiększyć przyjemność z jazdy samochodem elektrycznym.
Według firmy Michelin rozwiązaniem minimalizującym ten poziom emisji hałasu przez opony jest złożone współdziałanie bieżnika opony i technologii Acoustic®, która obniża postrzegany hałas w kabinie nawet o 20%. (1)
Dobierz idealną oponę
Szukaj wg pojazdu lub rozmiaru opon
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo