Polska

JAK DBAĆ O OPONY

Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu

Michelin 18 sty 2011

Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu

Znajomość właściwego ciśnienia w oponach Twojego pojazdu nie tylko optymalizuje osiągi Twojego ogumienia, ale także zwiększa Twoje bezpieczeństwo podczas jazdy.

Przyjmij wskazówkę, aby sprawdzać ciśnienie w oponach we wszystkich kołach przynajmniej raz w miesiącu lub przed dłuższą podróżą. Pamiętaj także o sprawdzeniu koła zapasowego. Nie sprawdzając ciśnienia, ryzykujesz spadkiem przyczepności i wydłużeniem drogi hamowania pojazdu. Możesz także uszkodzić opony i koła, skrócić ich trwałość i zwiększyć zużycie paliwa Twojego samochodu.

Zalecane wartości ciśnienia w oponach na przedniej i na tylnej osi są zazwyczaj różne. Jeżeli nie masz pewności, jakie jest właściwe ciśnienie w oponach albo jak je sprawdzać, poświęć kilka minut i przeczytaj ten artykuł. Może zaoszczędzisz coś więcej niż tylko koszt wymiany opon.

Kiedy ostatni raz sprawdzałeś opony?

Kiedy ostatni raz sprawdzałeś ciśnienie w oponach? Nie jesteś pewien?
Właśnie odpowiedziałeś na pytania, dlaczego tak wielu kierowców jeździ z niebezpiecznie zaniżonym ciśnieniem w oponach. Sprawdzanie ciśnienia jest niedrogie i łatwe. Dlaczego jednak tak wielu z nas nie bierze pod uwagę kosztów, jakie pociąga za sobą ignorowanie tej ważnej procedury?

Niewłaściwe ciśnienie w oponach może negatywnie wpływać na precyzję kierowania pojazdem i poważnie obniżać bezpieczeństwo, prowadząc do wypadków zagrażających życiu.

Jeżeli ciśnienie w oponach Twojego pojazdu jest zaniżone lub zawyżone, to znaczy, że Twój samochód może łamać przepisy. Przeczytaj ten artykuł, a możesz unikniesz mandatu.

Nie jesteś pewien, jakie jest właściwe ciśnienie w oponach dla Twojego pojazdu lub gdzie go szukać?

Właściwe ciśnienie dla Twojego pojazdu powinno być podane w jego instrukcji obsługi. Ta informacja powinna także znajdować się wewnątrz pojazdu (sprawdź na słupku drzwi kierowcy, w skrzynce bezpiecznikowej lub na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Najczęściej podawane są dwie różnie wartości ciśnienia:
- Do jazdy w „normalnych” warunkach.
- Dla w pełni obciążonego pojazdu (z dodatkowymi pasażerami lub przewożącego ciężki ładunek).

Aby sprawdzić aktualne ciśnienie będziesz potrzebować ciśnieniomierza, standardowego sprzętu do pompowania, jaki można znaleźć w większości warsztatów samochodowych i na stacjach benzynowych.

Zobacz, w jaki sposób ciśnienie w oponach może wpływać na Twoje bezpieczeństwo:

TRWAŁOŚĆ
Zaniżone ciśnienie w oponach obniża ich wytrzymałość i może prowadzić do stopniowego zniszczenia ogumienia, co w rezultacie może nawet skutkować nagłą utratą powietrza w kole.
Ciśnienie zaniżone o 0,5 bara lub więcej = ZAGROŻENIE

PRZYCZEPNOŚĆ
Precyzja kierowania pojazdem z oponami z zaniżonym ciśnieniem jest mniejsza.
Jeżeli przy ciśnieniu 2,0 barów można pokonać zakręt z prędkością 100 km/h, to przy ciśnieniu równym 1,0 bar prędkość pokonywania zakrętu spadnie do 87 km/h lub o ok. 10 km/h.
Niższe ciśnienie w oponach = gorsza przyczepność

AQUAPLANING
Przy ciśnieniu o 30% niższym od zalecanego występuje znaczny wzrost ryzyka wystąpienia aquaplaningu.
Niższe ciśnienie w oponach = większe ryzyko aquaplaningu

HAMOWANIE
Ponadto, testy wykazują, że droga hamowania z prędkości od 90 km/h do 70 km/h wynosi 40 metrów przy ciśnieniu 2,0 bara i 45 metrów, czyli o 5 metrów więcej, przy ciśnieniu 1,0 bar.
Ciśnienie zaniżone o 1,0 bar = o 5 m dłuższa droga hamowania

ZUŻYCIE PALIWA
Opór toczenia opon z ciśnieniem zaniżonym o 1 bar wzrasta i prowadzi do wzrostu zużycia paliwa o ok. 6%.

ZNAJDŹ ODPOWIEDNIE OPONY OSOBOWE MICHELIN

Zobacz rekomendację, wpisując dane pojazdu lub rozmiar opon i określając swoje potrzeby.

OSTATNIO CZYTANE ARTYKUŁY

Brak ostatnio czytanych artykułów

  • Alpin 5

    BEZPIECZEŃSTWO I MOBILNOŚĆ W surowych WARUNKACH ZIMOWYCH DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Alpin 5
  • Alpin A4

    Przeznaczona do samochodów miejskich, rodzinnych i minivanów. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Alpin A4
  • Pilot Alpin PA4

    Przeznaczona do sportowych modeli i limuzyn o najwyższych osiągach DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Zimowe

    Pilot Alpin PA4
  • CrossClimate

    Przygotuj się na każde warunki drogowe. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Crossclimate

    CrossClimate
  • Primacy 3

    IDEALNE POŁĄCZENIE BEZPIECZEŃSTWA, TRWAŁOŚCI i KOMFORTU JAZDY DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Primacy 3
  • Energy Saver +

    OSZCZĘDZAJ JESZCZE WIĘCEJ PALIWA I JEDŹ BEZPIECZNIE DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Energy Saver +
  • Pilot Sport 4

    MICHELIN Pilot Sport 4. Od myśli do natychmiastowej reakcji na drodze. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Sport 4 !Nowa
  • Pilot Super Sport

    Opona opracowana specjalnie dla seryjnie produkowanych samochodów sportowych oraz pojazdów tuningowanych, o ultrawysokich osiągach DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Super Sport
  • Pilot Sport 4 S

    Prawdziwa pasja. Wyjątkowe emocje. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Pilot Sport 4 S DOSTĘPNA WKRÓTCE
  • Pilot Sport Cup 2

    Opona opracowana na tor wyścigowy i dopuszczona do użytkowania na szosie DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich Tor wyścigowy

    Pilot Sport Cup 2
  • Energy E-V

    Pierwsza gama opon MICHELIN przeznaczona wyłącznie do pojazdów elektrycznych. DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

    Letnie. Zalecana do stosowania w warunkach mokrej i suchej nawierzchni w temperaturach dodatnich

    Energy E-V

USŁUGI