OPONYOPONY PORADYPORADY DILERZYDILERZY

Ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach

  • Do jakiej wartości ciśnienia pompować opony na tor?
    Ciśnienie w oponach na tor zależy od różnych czynników, takich jak charakterystyka pojazdu, typ i stan podłoża oraz styl prowadzenia.
    W miarę jak opony rozgrzewają się na torze, ciśnienie w nich znacząco wzrasta. Dlatego trzeba sprawdzać i regulować ciśnienie w rozgrzanych oponach. Jeśli ciśnienie w gorących oponach jest za wysokie, należy je nieco zredukować dla lepszej równowagi między przyczepnością a zużyciem opon.
    Należy przy tym uważać, aby nie obniżyć za dużo z ciśnienia, ponieważ może to zaważyć na bezpieczeństwie jazdy po torze z dużą prędkością. Niskie ciśnienie, z powodu utraty sztywności opony, zmniejszy także precyzję prowadzenia pojazdu.
  • Dlaczego trzeba ponownie sprawdzić i wyregulować ciśnienie przed zjazdem z toru?
    Ponieważ ciśnienie w stygnących oponach będzie spadać, osiągając zbyt niską wartość dla jazdy po drogach publicznych. Najlepiej przed regulacją ciśnienia i wyjazdem odczekać do ostygnięcia opon.
  • Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach podczas jazdy na torze?
    Z każdym kolejnym okrążeniem opony będą się coraz bardziej nagrzewać, osiągając w końcu temperaturę roboczą. Ciśnienie należy zatem sprawdzać i korygować po ok. 4-5 okrążeniach, tak aby mieć pewność, że trzymamy je pod kontrolą w gorących oponach. W ciągu dnia na torze należy ponownie sprawdzić ciśnienie w gorących oponach, zwłaszcza gdy zmieni się pogoda.
  • Jakiego ciśnieniomierza używać do sprawdzania ciśnienia w oponach używanych na torze?
    Zalecamy używanie wysokiej jakości precyzyjnego ciśnieniomierza samochodowego.
  • Jakiego ciśnienia używać w przypadku jazdy po torze na szosowych oponach MICHELIN (np. MICHELIN Pilot Sport 4 / MICHELIN Pilot Super Sport)?
    Dla szosowych opon MICHELIN zalecamy ciśnienie w rozgrzanych oponach o ok. 0,3 bara (4-5 psi) powyżej ciśnienia zalecanego dla zimnych opon szosowych. Ciśnienie zbyt niskie może prowadzić do nadmiernego uginania się boków opon, uczucia wiotkości opon, słabszej reaktywności pojazdu na ruchy kierownicą i nadmiernego zużycia opon. Ciśnienie zbyt wysokie z kolei może obniżać przyczepność, nadwrażliwość pojazdu na ruchy kierownicą, a nawet powodować miejscowe przegrzania ogumienia.
  • Jakie ciśnienie stosować w przypadku jazdy po torze na oponach MICHELIN dedykowanych na tor (np. MICHELIN Pilot Sport Cup)?
    W dzień jazdy po torze należy napompować opony MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 do ciśnienia zalecanego do UŻYTKU DROGOWEGO, a następnie stopniowo rozgrzać opony, wykonując kilka okrążeń z umiarkowaną prędkością.
    - Po kilku spokojnych okrążeniach należy dostosować ciśnienie w oponach do optymalnej wartości.
    OPONY ROZGRZANE
    - Najlepsze ciśnienie robocze rozgrzanych opon MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 wynosi 2,3-2,7 bara (33-39 psi), a wahania zależą od modelu pojazdu i charakterystyki toru.
    - Niektóre modele pojazdów mogą wymagać ciśnienia powyżej 2,7 bara (39 psi) w rozgrzanych oponach.
    OPONY ZIMNE
    - Nie wolno schodzić poniżej ciśnienia 1,9 bara (28 psi) w zimnych oponach.
    - Dla osiągnięcia optymalnej trwałości opon MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 na torze Michelin zdecydowanie zaleca stosowanie minimalnego ciśnienia w zakresie 2,0-2,4 bara (29-35 psi).
    UWAGA!
    - Należy systematycznie sprawdzać stan boków opon: Jeśli na bokach widoczne są jakiekolwiek ślady zużycia, takie jak np. otarcia oznakowania, to może to być oznaką ZBYT NISKIEGO ciśnienia w oponach. Należy wtedy zwiększyć ciśnienie o co najmniej 0,2 bara (3 psi). Pozwoli to zwiększyć przyczepność opony i trwałość ogumienia na torze.
    - Po jeździe na torze
    Przed powrotem z toru na drogę należy odczekać do ostygnięcia opon i dostosować ciśnienie do wartości zalecanej przez producenta pojazdu do jazdy drogowej.
  • Jakie ciśnienie stosować na tor w oponach wyścigowych MICHELIN (np. MICHELIN S9H)?
    Standardowe ciśnienie w rozgrzanych oponach wyścigowych MICHELIN wynosi ok. 1,9 bara. W razie wątpliwości odnośnie wartości ciśnienia dla opon w danym rozmiarze prosimy o kontakt z MICHELIN.
  • Czy trzeba dostosowywać ciśnienie w oponach do toru suchego i mokrego?
    W przypadku jazdy po mokrym torze wskazane jest stosowanie się do zaleceń producenta pojazdu odnośnie ciśnienia w oponach w użytkowaniu szosowym.
  • Dlaczego opony na mokre podłoże wymagają ciśnienia od 0,5 do 1 bara wyższego niż opony typu slick?
    Nie zawsze trzeba zwiększać ciśnienie w rozgrzanej oponie na mokre podłoże.
    Jednakże, aby uzyskać odpowiednie ciśnienie w rozgrzanych oponach, początkowe ciśnienie w oponach zimnych musi być wyższe. Wynika to z chłodzącego działania wody na podłożu. W niektórych przypadkach wyższe ciśnienie jest konieczne, aby zapobiec aquaplaningowi.
    10/2013 - From the circuit to the road - club911.net
  • Czy opony na tor można pompować azotem?
    Tak, chociaż pompowanie azotem nie jest konieczne. Mimo, że pompowanie azotem zapobiega stopniowej utracie ciśnienia w oponie, to i tak jest ona zbyt mała, aby ją zmierzyć podczas dnia na torze. Właściwości termodynamiczne azotu są bardzo zbliżone do właściwości powietrza i wzrost ciśnienia w rozgrzewającej się oponie będzie podobny. Pamiętajmy również, że powietrze składa się w 78% z azotu. Zalecamy stosowanie suchego powietrza.

Jesteś wielbicielem aut o wysokich osiągach?

Gama opon o wysokich osiągach

Gama opon o wysokich osiągach

Poznaj gamę opon o wysokich osiągach MICHELIN Znajdź swoje opony
Poznaj opony MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Poznaj opony MICHELIN Pilot Sport 4 S

Czy poznałeś już jedną z najnowszych innowacji Michelin? Poznaj oponę
MICHELIN Passion

MICHELIN Passion

Kanał YouTube poświęcony w całości sportom motorowym i autom o wysokich osiągach Oglądaj teraz