00298383 1

Kiedy należy sprawdzić osiowanie kół?

Jeśli zauważysz, że Twój samochód zjeżdża znacznie w lewo lub w prawo, kiedy jedziesz po prostej, płaskiej drodze z niewielkim wiatrem bocznym lub gdy opony zużywają się nieprawidłowo, może to oznaczać konieczność wyosiowania kół. Należy zabrać samochód do dealera opon Michelin lub renomowanego warsztatu, aby sprawdzić zbieżność kół. To prosty proces, który może wymagać niewielkiej regulacji przedniego i/lub tylnego elementu zawieszenia. Jeśli koła pojazdu nie są odpowiednio ustawione, może to powodować nieprawidłowe zużycie opon.

Zwróć uwagę, że osiowanie kół może być również nazywane wyrównaniem zawieszenia.
Osiowanie kół należy sprawdzać zawsze, gdy:

  • uderzyłeś w coś samochodem (np. w krawężnik lub większą przeszkodę na drodze)
  • zauważyłeś nierównomierne lub odbiegające od normy zużycie opon
  • występują problemy z kierowaniem (prowadzeniem) lub obsługą, takie jak:
    • samochód zjeżdża (dryfuje) na jedną stronę
    • kierownica nie wraca łatwo do ustawienia początkowego po skręcie
    • kierownica pozostaje pod kątem podczas jazdy w linii prostej
  • kiedy kupujesz nowy zestaw opon i chcesz, aby wystarczyły na tak długo, jak to możliwe
  • gdy wymieniasz elementy zawieszenia lub układu kierowniczego.

 

Dlaczego osiowanie kół jest ważne?

Osiowanie kół może mieć wpływ na zużycie i wytrzymałość opon. Normalne osiowanie w większości pojazdów ma na celu minimalizację zużycia i maksymalizację komfortu kierowcy i pasażera. Prawidłowe wyosiowanie czterech kół zmniejszy zużycie opon, pomoże wydłużyć ich okres przydatności do użytku, zwiększy ich osiągi oraz wpłynie na mniejsze zużycie paliwa.  Poprawi również bezpieczeństwo prowadzenia i jazdy, zmniejszając problemy z kierowaniem i stabilnością.

Osiowanie kół a wyważenie opon?

Ludzie często mylą osiowanie kół z wyważeniem opon. To dwa zupełnie różne procesy. Osiowanie kół, nazywane czasem ustawianiem zbieżności, polega na dostosowaniu kątów kół tak, aby były zgodne z zaleceniami producenta pojazdu. Z drugiej strony wyważanie opon umożliwia obracanie kół bez powodowania niepotrzebnych wibracji.

Dlaczego występuje niewłaściwe ustawienie kół według osi?

Niewłaściwe ustawienie może wystąpić w wyniku uderzania w krawężnik lub w wyboistą przeszkodę, a także w wyniku poważniejszych okoliczności, takich jak wypadki, które mogą doprowadzić do utraty wyrównania zawieszenia pojazdu. Niewłaściwe ustawienie może również wystąpić, gdy elementy zawieszenia ulegną zużyciu lub gdy zostaną wymienione. Gdy ustawienie kół jest nieprawidłowe, może nastąpić szybkie zużycie opony, zwłaszcza na krawędziach opon. Ma to również negatywny wpływ na prowadzenie pojazdu. Prawie na pewno oznacza to konieczność wcześniejszej wymiany opon.

 

Problem tworzy już niewielkie odchylenie od osi.

Celem prawidłowego osiowania kół jest zapewnienie optymalnej obsługi pojazdu i zmaksymalizowanie żywotności opon.

Główne powody osiowania kół:

  • Może to zaoszczędzić pieniądze w wyniku rzadszej konieczności wymiany opon.
  • Opony wystarcza na dłużej.
  • Obsługa pojazdu będzie bardziej optymalna (Prowadzenie pojazdu będzie optymalne)
  • Pojazd będzie jechał płynniej z mniejszym oporem toczenia.

 

car edito wheel aligntment small help and advice

car edito wheel aligntment small help and advice

Ile czasu trwa wyosiowanie opon i jaki jest tego koszt?

Większość problemów z osiowaniem przednich i tylnych kół można rozwiązać w ciągu około 30 minut. Skorzystaj z Wyszukiwarki, aby znaleźć najbliższego dealera opon Michelin i sprawdzić koszty osiowania kół. Osiowanie kół polega przede wszystkim na sprawdzeniu kierunku i kąta ustawienia kół oraz czy są one zgodne ze specyfikacją producenta pojazdu. Choć podczas procesu możesz usłyszeć pojęcia takie jak zbieżność, rozbieżność, ujemny lub dodatni kąt pochylenia, to sama procedura nie jest skomplikowana. Regulacja zbieżności kół to w zasadzie bardzo prosta operacja.

W jaki sposób przeprowadza się osiowanie kół?

Korekta zbieżności kół polega na dostosowaniu kątów kół tak, aby miały określoną zbieżność / rozbieżność oraz kąt pochylenia. Trzy główne elementy tego procesu to pochylenie koła, kąt wyprzedzenia osi i zbieżność.

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

Kąt pochylenia

To kąt odchylenia koła od pionu, patrząc od przodu pojazdu. Jeśli koło jest zbytnio pochylone, wystąpi nierównomierne zużycie.

  • Dodatni kąt pochylenia występuje, gdy górna część koła odchyla się w kierunku od samochodu. Zbyt duży dodatni kąt pochylenia koła powoduje zużycie opon na zewnętrznej krawędzi.

  • Ujemny kąt odchylenia występuje, gdy górna część koła odchyla się w kierunku do samochodu. Zbyt duży ujemy kąt pochylenia koła powoduje zużycie opon na wewnętrznej krawędzi.

Kąt pochylenia jest zaprojektowany i dostosowany do każdego pojazdu, aby zoptymalizować zachowanie opony na prostej drodze i podczas zakrętu. Jeżeli różnica kątów pochylenia kół przednich jest zbyt duża, pojazd będzie zjeżdżał w jedną stronę.

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

Zbieżność

Zbieżność określa kierunek, w którym ustawione są opony w stosunku do osi środkowej pojazdu. Zbieżność wyraża się zwykle jako różnicę odległości między przednią częścią koła a tylną częścią koła na tej samej osi.

Ustawienia zbieżności wpływają na charakterystykę prowadzenia pojazdu i jego stabilność na prostej drodze.

  • Zbieżność występuje, gdy przód kół na osi jest bliżej siebie niż tył kół. Jeśli zbieżność jest zbyt duża, bieżnik opony będzie bardziej zużywał się na zewnętrznych krawędziach. Zużycie bieżnika może mieć również formę strzępienia, co można wyczuć, przesuwając dłonie po bieżniku opony.
  • Rozbieżność występuje, gdy tył kół na osi jest bliżej siebie niż przód kół. Jeśli rozbieżność jest zbyt duża, bieżnik opony będzie bardziej zużywał się na wewnętrznych krawędziach. Zużycie bieżnika może mieć również formę strzępienia, co można wyczuć, przesuwając dłonie po bieżniku opony.

Co należy wiedzieć o wyważaniu kół.

Co to jest?

  • Czasami, gdy montowane są opony, ciężar opony i koła nie rozkłada się równomiernie na całej oponie.

  • Koło nie jest wyważone, gdy jeden obszar jest cięższy lub lżejszy niż reszta. Rezultatem jest podskakiwanie lub chybotanie, które może zmniejszyć okres przydatności bieżnika do użytku, zwiększyć wibracje i spowodować naprężenia w pojeździe.
  • Wyważanie opon kompensuje różnice masy, aby mieć pewność, że masa opony jest równo rozłożona. Specjaliści od opon dodadzą obciążniki tam, gdzie to konieczne, aby wyważyć koło.

 

Kiedy powinienem wyważyć koła?

  • Podczas zmiany opon
  • Gdy obciążnik się przesunął lub został wyjęty
  • Po zakupie nowych opon

 

W jaki sposób wyważa się koła?

  1. Aby wyważyć koło, mechanik korzysta z wyważarki do określenia, gdzie znajdują się cięższe obszary.
  2. Następnie mocuje się obciążniki po zewnętrznej lub wewnętrznej stronie koła, aby przeciwdziałać siłom odśrodkowym oddziaływującym na cięższe obszary podczas obrotu koła.

 

Potrzebujesz porady?

Jeśli kiedykolwiek poczujesz podskakiwanie, chybotanie lub wibracje, skonsultuj się niezwłocznie ze specjalistą od opon.

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+