Bieżnik wygląda słabo

Objawy: zużycie na obu krawędziach

infografika edito zużycie na obu krawędziach

infografika edito zużycie na obu krawędziach

Diagnostyka: Zbyt małe ciśnienie powietrza
  • Zmniejsza żywotność bieżnika poprzez jego zwiększone zużycie na zewnętrznych krawędziach opony.
  • Generuje nadmierne ciepło, które zmniejsza trwałość opony i może prowadzić do jej uszkodzenia.
  • Zwiększa zużycie paliwa poprzez zwiększony opór toczenia.
Rozwiązanie:

Dopompuj oponę, aż osiągnie właściwe ciśnienie powietrza (psi: mierzone miernikiem ciśnienia powietrza).
Aby poznać właściwą wartość ciśnienia powietrza w oponie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu lub znajdź zalecaną wartość w psi na naklejce na drzwiach.

 

Objawy: Zużycie w centralnej części oraz nadmierne zużycie

infografika edito zużycie w centralnej części

infografika edito zużycie w centralnej części

Diagnostyka: Zbyt duże ciśnienie powietrza
  • Środek bieżnika niesie większość obciążenia i zużywa się szybciej niż jego zewnętrzne krawędzie.
  • Aby temu zapobiec, zawsze sprawdzaj opony, gdy są zimne, zanim ruszysz samochodem lub co najmniej trzy godziny po jeździe.
     
Rozwiązanie:

Spuść powietrze z opony za pomocą miernika ciśnienia do momentu, aż odczyt ciśnienia powietrza będzie zgodny z wartością psi zalecaną przez producenta pojazdu.
Aby poznać właściwą wartość ciśnienia powietrza w oponie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu lub znajdź zalecaną wartość w psi na naklejce na drzwiach.

Objawy: Nierówne zużycie

infografika samochodowa edito nierówne zużycie

infografika samochodowa edito nierówne zużycie

Diagnostyka 1: Źle wyosiowane koła

Nierówne zużycie przedniej lub tylnej opony oznacza potrzebę osiowania kół.

Rozwiązanie:

Wiele pojazdów jest dzisiaj wyposażonych w tylne zawieszenie, które można dopasować do osiowania. W takim przypadku pojazd może wymagać osiowania „przód-tył” lub osiowania czerech kół, w zależności od występujących objawów. Aby dokonać sprawdzenia, udaj się do swojego dealera opon.
Więcej informacji na temat osiowania

Diagnostyka 2: Problem z nadmiernym ciśnieniem
  • Środek bieżnika niesie większość obciążenia i zużywa się szybciej niż jego zewnętrzne krawędzie.
    Aby temu zapobiec, zawsze sprawdzaj opony, gdy są zimne, zanim ruszysz samochodem lub co najmniej trzy godziny po jeździe.

 

Rozwiązanie:

Spuść powietrze z opony za pomocą miernika ciśnienia do momentu, aż odczyt ciśnienia powietrza będzie zgodny z wartością psi zalecaną przez producenta pojazdu. Aby poznać właściwą wartość ciśnienia powietrza w oponie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu lub znajdź zalecaną wartość w psi na naklejce na drzwiach.

 


Objawy: zapieczone krawędzie

infografika edito zapieczone krawędzie porady

infografika edito zapieczone krawędzie porady

Diagnostyka 1: Źle wyosiowane koła

Nierówne zużycie przedniej lub tylnej opony oznacza potrzebę osiowania kół.

Rozwiązanie:

Wiele pojazdów jest dzisiaj wyposażonych w tylne zawieszenie, które można dopasować do osiowania. W takim przypadku pojazd może wymagać osiowania „przód-tył” lub osiowania czerech kół, w zależności od występujących objawów. Aby dokonać sprawdzenia, udaj się do swojego dealera opon.
Więcej na temat osiowania

Diagnostyka 2: Problem z nadmiernym ciśnieniem

Środek bieżnika niesie większość obciążenia i zużywa się szybciej niż jego zewnętrzne krawędzie. Aby temu zapobiec, zawsze sprawdzaj opony, gdy są zimne, zanim ruszysz samochodem lub co najmniej trzy godziny po jeździe.

Rozwiązanie:

Spuść powietrze z opony za pomocą miernika ciśnienia do momentu, aż odczyt ciśnienia powietrza będzie zgodny z wartością psi zalecaną przez producenta pojazdu. Aby poznać właściwą wartość ciśnienia powietrza w oponie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu lub znajdź zalecaną wartość w psi na naklejce na drzwiach.
Specjalista od opon może naprawić większość dziur po gwoździach i przecięć nie większych niż 1/4” w bieżniku przy użyciu zatwierdzonych procedur.
Naprawa tylko przy użyciu tzw. zatyczki nie jest niezawodna i nie jest bezpieczna, ponieważ po przebiciu należy sprawdzić wnętrze opony.

 

Objawy: Krawędzie opony przypominające zęby piły lub postrzępione

infografika edito krawędzie opony jak zęby piły

infografika edito krawędzie opony jak zęby piły

Diagnostyka: Złe osiowanie

Jeśli pojazd ma źle wyosiowane koła, krawędzie bieżnika będą przypominać zęby piły lub będą postrzępione. Jest to spowodowane nierównomiernym szorowaniem opony o drogę.

Rozwiązanie

Najprawdopodobniej samochód wymaga korekty zbieżności kół. W tym celu najlepiej udać się do specjalisty.

Objawy: Uszkodzenie

infografika samochodowa edito uszkodzenie porady

infografika samochodowa edito uszkodzenie porady

Diagnostyka: Uszkodzenie opony, które wymaga naprawy
  • Specjalista od opon może naprawić większość dziur po gwoździach i przecięć nie większych niż 1/4” w bieżniku przy użyciu zatwierdzonych procedur.
  • Naprawa tylko przy użyciu tzw. zatyczki nie jest niezawodna i nie jest bezpieczna, ponieważ po przebiciu należy sprawdzić wnętrze opony.

 

Rozwiązanie
  • Właściwa naprawa opony radialnej (większość opon) obejmuje umieszczenie gumowej łaty na wewnętrznej okładzinie opony i wypełnienie otworu gumą.
  • Nie należy próbować naprawy opony z bieżnikiem, którego uszkodzenie przekracza 1/4” lub z jakimikolwiek uszkodzeniem ściany bocznej. Ponadto, nie należy naprawiać opon, których zużycie sięga poniżej 2/32” głębokości bieżnika.
  • Zamień koło z uszkodzoną oponą na zapasówkę, ale najpierw sprawdź ściankę boczną opony zapasowej, aby uzyskać informacje o prawidłowym ciśnieniu, ograniczeniu prędkości i przebiegu. Zabierz samochód na kontrolę do specjalisty.

Objawy: Pasek zużycia bieżnika

infografika edito pasek zużycia bieżnika porady

infografika edito pasek zużycia bieżnika porady

Diagnostyka: Zużyta opona
  • Wszystkie opony mają paski wskaźnika zużycia bieżnika na głębokości 2/32".
  • Kiedy zużycie bieżnika sięga poziomu 2/32” lub gdy widać paski zużycia bieżnika na dowolnym odcinku opony, oznacza to jej zużycie i konieczność wymiany.

 

Rozwiązanie:

Zaprowadź swój pojazd do specjalisty od opon w celu przeprowadzenia inspekcji i dokonaj profesjonalnego pomiaru pozostałego bieżnika za pomocą wskaźnika głębokości bieżnika.

 

Masz pytania?