Inne wskazówki i porady
Objawy: zużycie na obu krawędziach
Diagnostyka: Zbyt małe ciśnienie powietrza
- Zmniejsza żywotność bieżnika poprzez jego zwiększone zużycie na zewnętrznych krawędziach opony.
- Generuje nadmierne ciepło, które zmniejsza trwałość opony i może prowadzić do jej uszkodzenia.
- Zwiększa zużycie paliwa poprzez zwiększony opór toczenia.
Rozwiązanie:
Dopompuj oponę, aż osiągnie właściwe ciśnienie powietrza (psi: mierzone miernikiem ciśnienia powietrza).
Aby poznać właściwą wartość ciśnienia powietrza w oponie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu lub znajdź zalecaną wartość w psi na naklejce na drzwiach.
Objawy: Zużycie w centralnej części oraz nadmierne zużycie
Diagnostyka: Zbyt duże ciśnienie powietrza
- Środek bieżnika niesie większość obciążenia i zużywa się szybciej niż jego zewnętrzne krawędzie.
- Aby temu zapobiec, zawsze sprawdzaj opony, gdy są zimne, zanim ruszysz samochodem lub co najmniej trzy godziny po jeździe.
Rozwiązanie:
Spuść powietrze z opony za pomocą miernika ciśnienia do momentu, aż odczyt ciśnienia powietrza będzie zgodny z wartością psi zalecaną przez producenta pojazdu.
Aby poznać właściwą wartość ciśnienia powietrza w oponie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu lub znajdź zalecaną wartość w psi na naklejce na drzwiach.

Objawy: Nierówne zużycie
Diagnostyka 1: Źle wyosiowane koła
Nierówne zużycie przedniej lub tylnej opony oznacza potrzebę osiowania kół.
Rozwiązanie:
Wiele pojazdów jest dzisiaj wyposażonych w tylne zawieszenie, które można dopasować do osiowania. W takim przypadku pojazd może wymagać osiowania „przód-tył” lub osiowania czerech kół, w zależności od występujących objawów. Aby dokonać sprawdzenia, udaj się do swojego dealera opon.
Diagnostyka 2: Problem z nadmiernym ciśnieniem
- Środek bieżnika niesie większość obciążenia i zużywa się szybciej niż jego zewnętrzne krawędzie.
Aby temu zapobiec, zawsze sprawdzaj opony, gdy są zimne, zanim ruszysz samochodem lub co najmniej trzy godziny po jeździe.
Rozwiązanie:
Spuść powietrze z opony za pomocą miernika ciśnienia do momentu, aż odczyt ciśnienia powietrza będzie zgodny z wartością psi zalecaną przez producenta pojazdu. Aby poznać właściwą wartość ciśnienia powietrza w oponie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu lub znajdź zalecaną wartość w psi na naklejce na drzwiach.
Objawy: zapieczone krawędzie
Diagnostyka 1: Źle wyosiowane koła
Nierówne zużycie przedniej lub tylnej opony oznacza potrzebę osiowania kół.
Rozwiązanie:
Wiele pojazdów jest dzisiaj wyposażonych w tylne zawieszenie, które można dopasować do osiowania. W takim przypadku pojazd może wymagać osiowania „przód-tył” lub osiowania czerech kół, w zależności od występujących objawów. Aby dokonać sprawdzenia, udaj się do swojego dealera opon.
Diagnostyka 2: Problem z nadmiernym ciśnieniem
Środek bieżnika niesie większość obciążenia i zużywa się szybciej niż jego zewnętrzne krawędzie. Aby temu zapobiec, zawsze sprawdzaj opony, gdy są zimne, zanim ruszysz samochodem lub co najmniej trzy godziny po jeździe.
Rozwiązanie:
Spuść powietrze z opony za pomocą miernika ciśnienia do momentu, aż odczyt ciśnienia powietrza będzie zgodny z wartością psi zalecaną przez producenta pojazdu. Aby poznać właściwą wartość ciśnienia powietrza w oponie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu lub znajdź zalecaną wartość w psi na naklejce na drzwiach.
Specjalista od opon może naprawić większość dziur po gwoździach i przecięć nie większych niż 6 mm w bieżniku przy użyciu zatwierdzonych procedur.
Naprawa tylko przy użyciu tzw. zatyczki nie jest niezawodna i nie jest bezpieczna, ponieważ po przebiciu należy sprawdzić wnętrze opony.
Objawy: Krawędzie opony przypominające zęby piły lub postrzępione

Diagnostyka: Złe osiowanie
Jeśli pojazd ma źle wyosiowane koła, krawędzie bieżnika będą przypominać zęby piły lub będą postrzępione. Jest to spowodowane nierównomiernym szorowaniem opony o drogę.
Rozwiązanie
Najprawdopodobniej samochód wymaga korekty zbieżności kół. W tym celu najlepiej udać się do specjalisty.
Objawy: Uszkodzenie
Diagnostyka: Uszkodzenie opony, które wymaga naprawy
- Specjalista od opon może naprawić większość dziur po gwoździach i przecięć nie większych niż 6mm w bieżniku przy użyciu zatwierdzonych procedur.
- Naprawa tylko przy użyciu tzw. zatyczki nie jest niezawodna i nie jest bezpieczna, ponieważ po przebiciu należy sprawdzić wnętrze opony.
Rozwiązanie
- Właściwa naprawa opony radialnej (większość opon) obejmuje umieszczenie gumowej łaty na wewnętrznej okładzinie opony i wypełnienie otworu gumą.
- Nie należy próbować naprawy opony z bieżnikiem, którego uszkodzenie przekracza 6 mm lub z jakimikolwiek uszkodzeniem ściany bocznej. Ponadto, nie należy naprawiać opon, których zużycie sięga poniżej 1,6mm głębokości bieżnika.
- Zamień koło z uszkodzoną oponą na zapasówkę, ale najpierw sprawdź ściankę boczną opony zapasowej, aby uzyskać informacje o prawidłowym ciśnieniu, ograniczeniu prędkości i przebiegu. Zabierz samochód na kontrolę do specjalisty.

Objawy: Pasek zużycia bieżnika

Diagnostyka: Zużyta opona
Wszystkie opony mają paski wskaźnika zużycia bieżnika na głębokości 1,6mm.
- Kiedy zużycie bieżnika sięga poziomu 1,6mm lub gdy widać paski zużycia bieżnika na dowolnym odcinku opony, oznacza to jej zużycie i konieczność wymiany.
Rozwiązanie:
Zaprowadź swój pojazd do specjalisty od opon w celu przeprowadzenia inspekcji i dokonaj profesjonalnego pomiaru pozostałego bieżnika za pomocą wskaźnika głębokości bieżnika.
Inne wskazówki i porady