24H LE MANS
100-lecie pasji do wyścigów samochodowych
24-godzinny wyścig Le Mans to najsłynniejszy i najbardziej prestiżowy wyścig samochodowy na świecie. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1923 roku, zatem w tym roku wyścig obchodzi stulecie istnienia. Nie kto inny jak właśnie Michelin zgarnął zwycięstwo w inauguracyjnym wyścigu 100 lat temu na maszynie francuskiego producenta pojazdów Chenard & Walcker. W ten sposób rozpoczęła się obfitujące w liczne zwycięstwa historia sukcesów opon marki MICHELIN. Organizowany przez ACO (Automobile Club de l'Ouest) wyścig wytrzymałościowy stanowi jedną z rund mistrzostw świata FIA World Endurance Championship. Jest to najdłuższy wyścig serii i odbywa się na najdłuższym i najszybszym torze w kalendarzu imprezy (długość: 13 626 km / średnia prędkość: 240 km/h).
Aby obejrzeć film, należy zaakceptować niektóre pliki cookie z platformy YouTube. Aby otworzyć moduł plików cookie, kliknij przycisk poniżej.
Zwycięstwo w wyścigu można sobie zagwarantować w jeden prosty sposób, a mianowicie w ciągu 24 godzin pokonać jak największy dystans na torze.
W 2023 roku ponad 325 000 widzów na całym świecie było świadkami zwycięstwa startującego z numerem 51 Ferrari 499P, który zaliczył ponad 4659 km, czyli 342 okrążenia ze średnią prędkością 194,1 km/h. Wyścig w 1923 roku odbywał się w deszczu i nie inaczej było w tym roku. Dwie potężne ulewy mocno pokrzyżowały szyki 62 zawodnikom. Wyścig kilkakrotnie wstrzymywano i pomimo zaciekłej walki, zawodnicy mieli spore trudności z utrzymaniem rytmu jazdy aż do północy w sobotę. Ostatecznie w ciągu 24 godzin doszło do 40 zmian lidera!
Allan McNish, 3-krotny zwycięzca 24h Le Mans (1998, 2008 i 2013), zdradzi ci tajniki produkcji opon wyścigowych Michelin! Zobacz, jak są projektowane, produkowane i testowane, zanim zostaną zamontowane w samochodach biorących udział w największym wyścigu wytrzymałościowym na świecie. Dowiedz się, jak inżynierowie, technicy i kierowcy współpracują, aby najlepsze osiągi opon poprowadziły ich do ostatecznego zwycięstwa. To wszystko i jeszcze więcej w naszej pięcioodcinkowej serii.
Aby obejrzeć film, należy zaakceptować niektóre pliki cookie z platformy YouTube. Aby otworzyć moduł plików cookie, kliknij przycisk poniżej.
Aby obejrzeć film, należy zaakceptować niektóre pliki cookie z platformy YouTube. Aby otworzyć moduł plików cookie, kliknij przycisk poniżej.
Aby obejrzeć film, należy zaakceptować niektóre pliki cookie z platformy YouTube. Aby otworzyć moduł plików cookie, kliknij przycisk poniżej.
Aby obejrzeć film, należy zaakceptować niektóre pliki cookie z platformy YouTube. Aby otworzyć moduł plików cookie, kliknij przycisk poniżej.
Aby obejrzeć film, należy zaakceptować niektóre pliki cookie z platformy YouTube. Aby otworzyć moduł plików cookie, kliknij przycisk poniżej.
Wszyscy zawodnicy startujący w kategoriach Hypercar i LMGTE Am biorą udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans 2023 na oponach z gamy MICHELIN Pilot Sport.
W przeciwieństwie do innych rund wyścigów Word Endurance Championship, w których wybór opon jest ograniczony do dwóch rodzajów slicków, przepisy 24h Le Mans pozwalają na stosowanie wszystkich trzech typów opon slicków.
Hypercars to klasa najpotężniejszych samochodów prototypowych w sportach wyścigowych. Ich moc oscyluje wokół 1000 KM. W tej kategorii pojazdów LMH (Le Mans Hypercar) znajdziemy modele marek Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus i Vanwall, a także prototypy LMDh (Le Mans Daytona hybrid) od Porsche i Cadillaca.
Z okazji stulecia 24-godzinnego wyścigu Le Mans opony Michelin będą posiadać na bokach kolorowe oznaczenia ułatwiające ich szybką identyfikację na maszynach w dowolnym momencie.
Michelin został wybrany przez FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) i ACO wyłącznym dostawcą opon do prototypów Hypercar. Przepisy LMGTE Am dopuszczają otwartą konkurencję między producentami opon, ale od 2018 roku zawodnicy postanowili ścigać się wyłącznie na oponach Michelin.
Więcej informacji na temat 24h Le Mans i opon Michelin na wyścig znajdziesz w naszym Przewodniku Wyścigowym 2023.
Z 32 zwycięstwami na koncie, w tym 26 zwycięstwami z rzędu od 1998 roku, Michelin zdobył wyjątkowe doświadczenie i unikalną wiedzę o tym 24-godzinnym wyścigu wytrzymałościowym. Wszystkie 16 prototypów Hypercar biorących udział w wyścigu w 2023 roku wyposażono w opony MICHELIN Pilot Sport. Po raz pierwszy Michelin współpracował z tak dużą liczbą samochodów tej czołowej klasy. W tym roku do walki dołączyły Ferrari, Porsche, Cadillac i Peugeot, a także Toyota, która jako pierwszy światowy producent samochodów zaangażowała się w kategorię Hypercars. Wyzwaniem dla Michelin jest dostarczenie tym samochodom jak najlepszych opon, które pozwolą im wygrać 24-godzinny, jubileuszowy wyścig Le Mans.
Sébastien Buemi
Sébastien Bourdais
Wszyscy kierowcy startujący w kategorii Hypercar to doświadczeni i zaprawieni w bojach zawodnicy i prawdziwa śmietanka wyścigów długodystansowych. Wśród nich znajdziemy kilku zwycięzców Le Mans, a także byłych kierowców Formuły 1, takich jak Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi czy mistrz świata F1 z 1997 roku Jacques Villeneuve.
Zespoły LMGTE Am, reprezentujące cztery prestiżowe marki (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette), będą ścigać się na oponach Michelin. W skład załóg kierowców będą wchodzić zarówno zawodowcy, jak i amatorzy.
W tegorocznym wyścigu 24h Le Mans najsilniejszą reprezentację wystawi Porsche z czterema hypercarami i ośmioma Porsche 911 RSR w LMGTE Am. Michelin jest partnerem Porsche w sportach motorowych już od około 50 lat.
2023 | Guidi/Calado/Giovinazzi | Ferrari 499P |
2022 | Buemi/Hartley/Hirakawa | Toyota GR010 Hybrid |
2021 | Conway/Kobayashi/Lopez | Toyota GR010 Hybrid |
2020 | Nakajima/Buemi/Hartley | Toyota TS050 Hybrid |
2019 | Nakajima/Buemi/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2018 | Buemi/Nakajima/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2017 | Bernhard/Hartley/Bamber | Porsche 919 Hybrid |
2016 | Jani/Lieb/Dumas | Porsche 919 Hybrid |
2015 | Hulkenberg/Bamber/Tandy | Porsche 919 Hybrid |
2014 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2013 | Kristensen/McNish/Duval | Audi R18 e-tron quattro |
2012 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2011 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 TDi |
2010 | Dumas/Bernhard/Rockenfeller | Audi R15 TDi |
2009 | Brabham/Gené/Wurz | Peugeot 908 HDi FAP |
2008 | Capello/Kristensen/McNish | Audi R10 TDi |
2007 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2006 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2005 | Kristensen/Lehto/Werner | Audi R8 |
2004 | Kristensen/Ara/Capello | Audi R8 |
2003 | Kristensen/Capello/Smith | Bentley Speed 8 |
2002 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2001 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2000 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
1999 | Winkelhock/Martini/Dalmas | BMW V12 LMR |
1998 | McNish/Aïello/Ortelli | Porsche 911 GT1 |