shutterstock 1972202852

Czym jest opona o dużej nośności?

Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych

Dowiedz się, czym są opony o dużej nośności, dlaczego firma MICHELIN nad nimi pracuje, a także poznaj kluczową technologię wykorzystywaną do ich projektowania dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i najwyższych osiągów.

Czym jest opona o dużej nośności?

W ciągu ostatnich dziesięciu lat teraźniejszość – i przyszłość – technologii motoryzacyjnej zmieniła się nie do poznania przede wszystkim dzięki wprowadzeniu pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Ich często ograniczony zasięg wymaga kilkukrotnych postojów na ładowanie w przypadku długiej podróży. Tego rodzaju przystanki mogą znacznie wydłużyć podróż. Jest kilka możliwych rozwiązań. Z jednej strony producenci pracują intensywnie nad aerodynamiką i ogólną wydajnością pojazdów elektrycznych, aby poprawić zasięg. Z drugiej strony stosują większe i cięższe akumulatory, które mogą pomieścić więcej energii. Instalowanie większych akumulatorów oznacza jednak nieunikniony wzrost całkowitej masy samochodu.

adobestock 225779830

Ponieważ masa samochodu jest podtrzymywana przez cztery opony, musimy wtedy albo zwiększyć rozmiar opon albo użyć takich, które bezpiecznie wytrzymają większy ciężar. Dotyczy to w szczególności pojazdów hybrydowych, w przypadku których waga akumulatora/silnika jest dodawana do wagi istniejącego silnika spalinowego.

Jednak konstrukcja pojazdów (zwłaszcza sportowych i hybrydowych) często sprawia, że miejsce na większe opony nie jest uwzględnione. Ponadto im szersza jest opona, tym słabszy ma opór aerodynamiczny, co wpływa na zasięg. Dostępne na rynku opony Extra Load (XL lub EL) nie zawsze mogą wytrzymać większe obciążenie związane z wagą akumulatora, mimo iż są mocniejsze i wytrzymalsze niż opony standardowe.

Z tego powodu stowarzyszenie producentów opon ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) określiło nowy standard opon, który może przenosić większe obciążenia niż istniejące opony XL. Są one obecnie znane jako standardowe opony o dużej nośności (HL).

W przypadku jakich pojazdów sprawdzą się opony HL?

Opony o dużej nośności są przeznaczone do stosowania w cięższych pojazdach, np. elektrycznych, hybrydowych i SUV-ach. Choć opony HL mają taki sam rozmiar i są pompowane do takiej samej wartości ciśnienia, zapewniają większą nośność potrzebną w przypadku pojazdów hybrydowych i elektrycznych z większymi akumulatorami.

Jak rozpoznać opony HL?

Opony HL można z łatwością rozpoznać na podstawie prefiksu „HL” na ścianie bocznej przed informacjami o rozmiarze.

marquage pneu hl 2

Dlaczego firma Michelin pracuje nad oponami HL?

Zapotrzebowanie na technologie adaptacyjne i nowe projekty opon uwidacznia się wraz z rozwojem i upowszechnieniem pojazdów hybrydowych i elektrycznych.  Ważne jest, aby konsumenci mogli kupować opony zaprojektowane z myślą o konkretnych potrzebach – zwykle oznacza to większy udźwig ze względu na akumulatory, a także zapewnienie hamowania odzyskowego (zamieniającego tarcie hamulców z powrotem na energię elektryczną, aby poprawić zasięg pojazdu), niższy opór toczenia przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnej redukcji poziomu hałasu, aby podróż mogła odbywać się w cichszych warunkach.

Firma Michelin opracowała te standardowe opony, aby zachować zgodność z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu drogowego i zapewnić możliwość montażu tych opon we wszystkich wymagających ich samochodach.

W jaki sposób technologia firmy Michelin wspiera opony HL?

Technologia wykorzystana do stworzenia tych opon jest zaawansowana i odpowiada najnowszym osiągnięciom, z których korzystają nowoczesne modele. Polega na wykorzystaniu eksperckiej wiedzy firmy Michelin w celu zwiększenia nośności szkieletu przy jednoczesnym zachowaniu oporu toczenia i komfortu dzięki połączeniu składu mieszanki, profilu formy i rodzaju wzmocnienia. Oznacza to dostosowanie sztywności mieszanki bieżnika w celu podtrzymania większego obciążenia przy jednoczesnym zachowaniu odporności na zużycie i prowadzenia, a także wzmocnieniu szkieletu opony w strefie maksymalnych naprężeń poprzez zastosowanie wytrzymalszych warstw i twardszych mieszanek. W rezultacie profil zostaje zoptymalizowany i dostosowany do pochłaniania dodatkowego ugięcia opony wynikającego ze wzrostu masy – bez rezygnacji z komfortu kierowcy i pasażerów. 

Czy potrzebuję opon HL w moim pojeździe elektrycznym?

To zależy. W przypadku pojazdu o zwiększonej masie lub większej ładowności istnieją dwie opcje. Są to:

  • zwiększenie rozmiaru opon, o ile jest to możliwe;
  • alternatywnie użycie opony w tym samym rozmiarze, ale o większej nośności (HL).


Najlepiej sprawdzić, czy opony pasują do specyfikacji opon oryginalnych, w które wyposażony był nowy pojazd. Jeżeli pojazd był wyposażony w opony HL zamontowane przez producenta samochodu, można wymienić je wyłącznie na opony HL.

Sprawdź inne powiązane artykuły

Używasz nieobsługiwanej przeglądarki internetowej.
Używasz przeglądarki internetowej, która nie jest obsługiwana przez tę witrynę. Oznacza to, że niektóre funkcje mogą nie działać zgodnie z przeznaczeniem. Może to powodować dziwne zachowania podczas przeglądania. Użyj lub uaktualnij / zainstaluj jedną z następujących przeglądarek, aby korzystać ze wszystkich możliwości z tej witryny