Inne wskazówki i porady
Porady i wskazówki: opony do samochodów osobowych, SUV i dostawczych
Objawy: wibracje lub chybotanie
Diagnostyka: Niewyważone opony LUB usterka układu kierowniczego i zawieszenia
- Niewyważone opony mogą powodować wibracje, które prowadzą do zmęczenia kierowcy, przedwczesnego lub nierównomiernego zużycia opon oraz niepotrzebnego zużycia zawieszenia pojazdu.
Rozwiązania i porady
- Rozwiązanie stanowi wyważenie opon.
- Konieczne może być również naprawienie układu kierowniczego i zawieszenia.
- Przy pierwszym objawie wibracji lub chybotania należy zaprowadzić auto do specjalisty od opon.
- Jeśli wyważenie nie wyeliminuje wibracji, należy sprawdzić elementy zawieszenia i/lub wyosiować koła.
- Opony należy wyważyć podczas pierwszego montażu lub ponownego, który ma miejsce po naprawie.
Objawy: Zjeżdżanie na jedną stronę lub złe kierowanie
Diagnostyka 1: Źle wyosiowane koła
Nierówne zużycie przedniej lub tylnej opony oznacza potrzebę osiowania kół.
Rozwiązanie:
Wiele pojazdów jest dzisiaj wyposażonych w tylne zawieszenie, które można dopasować do osiowania.
W takim przypadku pojazd może wymagać osiowania „przód-tył” lub osiowania czerech kół, w zależności od występujących objawów. Aby dokonać sprawdzenia, udaj się do swojego dealera opon.
Objawy: Zła obsługa
Diagnostyka: Uszkodzenie opony, które wymaga naprawy
- Specjalista od opon może naprawić większość dziur po gwoździach i przecięć nie większych niż 6 mm w bieżniku przy użyciu zatwierdzonych procedur.
- Naprawa tylko przy użyciu tzw. zatyczki nie jest niezawodna i nie jest bezpieczna, ponieważ po przebiciu należy sprawdzić wnętrze opony.
Rozwiązanie:
- Właściwa naprawa opony radialnej (większość opon) obejmuje umieszczenie gumowej łaty na wewnętrznej okładzinie opony i wypełnienie otworu gumą.
- Nie należy próbować naprawy opony z bieżnikiem, którego uszkodzenie przekracza 6 mm lub z jakimikolwiek uszkodzeniem ściany bocznej. Ponadto, nie należy naprawiać opon, których zużycie sięga poniżej 1,6 mm głębokości bieżnika.
- Zamień koło z uszkodzona opona na zapasówkę, ale najpierw sprawdź ściankę boczną opony zapasowej, aby uzyskać informacje o prawidłowym ciśnieniu, ograniczeniu prędkości i przebiegu. Zabierz samochód na kontrolę do specjalisty.
Inne wskazówki i porady